…Empress Ki…

Empress_Ki-p1

Sevgili Empress Ki severler… Son bir yazı yazayım dizi hakkında 51 bölümün hatırı kalmasın dedim.

İçerik:

1. Bölüm: Desteklediğim Kişi
2. Bölüm: Empress Ki Abukluk ve Subuklukları
3. Bölüm: Göynümde Empress Ki
4. Bölüm: Senarist Ben Olsam
5. Bölüm: Gerçek Tarihte Togon ve İmparatoriçe Ki, Wang Yoo

Dizinin final bölümünü izlemeyen ve hatta diziyi hiç izlemeyen arkadaşlar bundan sonrasını okumasın. 😉

1. Bölüm: Desteklediğim Kişi

Normalde tarzım değil 2. erkekleri pek sevmem, onlar için üzülmem falan filan. Dizilerde beni çeken şey hep başrol namca olmuştur. Aksi hiç yaşanmadı.
Bu dizi ilk başladığında beni çeken tek şey ise JCW olmuştu. Ama o da nesi bu namca 2. erkek olarak gözüküyordu. Hayır olamaz bu ben değilim dedim kendime… Nasıl 2. erkeği sevebilir onu destekleyebilirdim ki? Böyle iç çatışmalar yaşayarak epey bir bölüm ilerledim, sonuç beni şaşırtmadı. Ben her zaman başrolleri severim! JCW Kore dizilerinde tanık olamayacağımız bir başarı yakalamıştır, yan rolden başrole dikey geçiş yapmış layıkıyla da üstesinden gelmiştir. Senarist sayesinde imana gelmiş aşk beşgeni de peha yönüne keskin açılarla uzanmıştır.
İşte ben böyle bir pehanın yoldaşıydım 51 bölüm boyunca. 🙂
51 bölümlük dizinin çevirisine bir noktadan sonra katlanmamın yegane sebebi olmuştur kendisi. Pişman mıyım? Nasla…

Tarafımı açık ve net beyan ettim artık senaristlere saymaya geçebilirim.

2. Bölüm: Empress Ki Abukluk ve Subuklukları

Dizinin sonunda “Bu dizi Empress Ki’nin hayatından ilham alınarak kurgulanmıştır” yazmakta. Ne münasebet efenim bildiğin tarihi bırakıp ilhamı almışlar sadece. Önlerine tarih kitabını açıp Koryolu bir kadının imparatoriçe olduğunu görünce direkt “bu kadından epey hikaye çıkarırız araya Koryo kralını da soktuk mu tamamdır bu iş gelsin reytingler” demişlerdir resmen.

Dizinin başladığı sahne yüzünden final bölümünde ve hatta ara bölümlerde “mecburi” değişikliklere gidildiği kanısındayım. En başta günümüz Kore halkının geçmiş temsilcisi Koryo olduğu için milliyetçilik duyguları ağır basmış, Yuan imparatorunu diziye süs olsun diye koymaya karar vermişler. Ama halk bunu yer mi? Yemez ve yememiştir. Kore halkının dahi Yuan’a sempati duymasını sağlayan bir imparator peyda olmuştur ve bu sebepten dizi ile ilgili tüm hayalleri suya düşmüştür. Neyse dizideki saçmalıklara değineyim artık…

Maddeler

  • Sürgündeki Koryo kralının Yuan’ı kendi yaylası bellemesi.
  • Perde arkasında tüm olayları aslında Koryo kralının başarmış olması.
  • Tarihte 35 yıl anca yaşayan Koryo kralının ölmek bilmemesi. ( Ömrü pek uzunmuş )
  • Dizide yaşanan olaylarla tarihte olanların zaman olarak uyuşmaması. Ki mekana hiç değinmiyorum bile.
  • Hamileliğin 5 ay ya da 15 ay sürmesi.
  • Doğan bebeklerin 1 yaşında çocuk gibi doğması.
  • Bayan’ın kalpli kemer takması. Bkz:
  •  
  • Karakterlerin bir anda 180 derece değişimi. ( İyi iken kötü olması, kötü iken iyi olması, sağlam iken hasta düşmesi vs…
  • Bildiğin kötü kız yapılmaya çalışılmış bir İmparatoriçe Ki. ( Mavi boncuğu kime verdiği şüpheli. Dokman’dan bile şüpheleniyorum o derece)
  • Dizideki her erkeğin bilfiil ona aşık olması.
  • Yersiz, hadsiz milliyetçilik duygusuyla aşırılıklara gidilmesi.
  • Halkı çile çeken bir kralın ülkesini bırakıp karı kız peşine koşması, kızın ülkesini kurtarmak istemesi ve bunun için yardım ederken “kahraman” olarak görülmesi.
  • Harem ağası Bang’ın insanı çileden çıkaran ağlaması.
  • İmparatoriçe Ki’nin iki ayrı kraldan oğlu olması. ( Ne şanslı kadın )
  • Senaryoda boşluk doldurmak için gereksiz icraatlara gidilmesi (bkz: 40 bölüm pehanın kölesi olan Golta’nın aniden fena adam Şinasi olması)
  • Tekmeler yiyip, tepeden aşağı yuvarlanıp, kaçıp, koşup, yaralanıp, tarifsiz sıkıntılar çekip 5 aylık bebeği sağ salim doğurmak. ( Ee eskiler tarlada çalıştığı yerde doğuruyormuş pat pat)
  • O 5 aylık bebeğin uçurumdan buz gibi nehre düşüp hayatta kalması. ( Anne karnında yaşadıklarını geçtim)
  • Toplasan 5’i geçmeyen Koryo adamının her olaydan haberdar olması, her şeye elinin yetişmesi.

Bu daha uzar gider kısa keseyim. 😀

3. Bölüm: Göynümde Empress Ki

Tüm bu saçmalıklara rağmen kadronun süper oluşu, her oyuncunun rolün hakkını vermesi vs… bende bu diziyi özel kılıyor. Her dizide böyle kadro ve oyunculuk görmenin pek imkanı yok çünkü. Bir pehaaaa var ki öyle oynanmış, her bakışıyla ne demek istediğini anlatmayı başarmış, bir an olsun tarafından ve nasıl olduğundan şüphe etmediğimiz bir karakter olmuş. Buna vesile olan ve en büyük pay sahibi olan JCW… Yolun açık bebeğim. Ha Ji Won’un oynadığı rol pek beni tatmin etmese de oyunculuğu oldukça tatmin etmiştir. Hele final bölümü son sahnede duraksayarak, gözleri, dudakları titreyerek konuşması beni benden almış hıçkırıklara gark etmiştir. Sırf bu yüzden açıp tekrar izleyebilirim hehe Bir de gerçek tarihi bilmiyorsanız gayet güzel bağlayacak, sürükleyici gayet mükemmel bir dizi yazmışlar. Ama ben bildiğim için dizi boyunca kanser oldum, kafamı duvarlara vurdum. Ama yine de güzel bir diziydi en azından Tanyang ( Togon & Nyang ) çifti için izlemeye değerdi. kalp kalp kalp…

4. Bölüm: Senarist Ben Olsam

Wang Yoo olmazdı büyük ihtimal. Onun yerine Tangise’yi daha ılımlı bir karakter yazıp onunla bir aşk üçgeni oluştururdum. Her dizide olduğu gibi kızımız iyi olana gönlü rahat giderdi. Tabi Wang Yoo’nun olmaması dizi için de oldukça iyi bir faktör olur tüm senaryo değişirdi. Misal yersiz kahramanlıklarla içimiz şişmez kökten saçma olan olayları mantıklı bulmazdık. Dizinin sonunda yalnızca kötüler ölür Nyangla peha Kuzey topraklarında at koşturur birbirlerine aşkını fısıldarken the end olurdu hehe

5. Bölüm: Gerçek Tarihte Togon ve İmparatoriçe Ki, Wang Yoo

Diyorum ya Wang Yoo karakteri baştan yanlış bir karakter. Koryo’nun tecavüzcü Coşkun’unu alıp Yuan’da kahraman yapmanın ne alemi var? Adam toplasan 35 sene yaşamış ve tahtta sayılı sene kalmış ve bu tarihlerde kayıtlara sapkınlık ve sadistlik öyküleri ile not düşülmüş.

Dizinin en başından beri kahraman olarak gösterilen adamın bir kız için ülkesini tamamen gözden çıkarıp yersiz hareketlere girişmesi nasıl bir kahramanlık oluyor? Bu adam, sıradan bir Koryolu ya da Yuan’a göç etmiş bir Koryo köylüsü değil yahu kral bildiğin kral yani. Sürgünde ise edebi ile oturup gününü bekleyecekti. Ne kadar düşünürsem düşüneyim ne Nyang için ne de ülkesi için yaptıkları fedakarlık ya da kahramanlık olarak gelmiyor aksine iki ülkenin de (dizi için tabii) sonunu getirmiş hareketler olarak geliyor.

Sevdiği kadını kurtarmak için bak neler yapıyor falan deniyor. Ne yapıyor? Yersiz şeyler işte… 51 bölümde Koryo için yaptığı tek şey kağıt para olayıydı. Gerisi Nyang için evet ama şişirilmiş şeyler bunlar. Kadın evlendi hala Nyang için çabalıyor. Erkekliğe bile sığmaz bu hareket. Seviyorsan git uzakta sev hıh…

Gerçek tarihte Yuan sürgünü birkaç yıl süren bu zat neredeyse 25 yılını Yuan’da geçirdi. Tarihte kötülükleriyle adından söz edilen bu zat dizide kahraman ilan edildi. Kadın düşkünü, sapkın, kadınları öldürmekten zevk alan bir psikopat halim selim aşkı için dağlar delen Ferhat oldu bu dizide. Bunları ben demiyorum Goryeosa vak’anüvisleri diyor bunu da ekleyeyim. Tamam hayal gücü diyoruz amenna ama bu hayal gücünden de fazla. Gerçek tarihle çelişmeyecek şeyleri hayal gücünü kullanıp diziye eklersin, tamam aşık da edersin ama bu çok aşırı bir şeydi bence. Saati doldu mu ölür gider ama bu adam neredeyse 60 yıl yaşadı dizide. Bunu hayal gücü ile ekleyemezsin, Koryo kralı 2 yıl sürgünde kalmışken sen bunu 20 yıl yapamazsın. Hani tarihi dizi çekmenin de bir adabı var. Bahsettiğimiz Princess man falan değil ya da bazı dizilerde direkt kral adı bile verilmez. Ama bunda belli kişilerin üstünden ilerletiyorsun konuyu bir zahmet de ona göre yaz değil mi?

Neyse İmparatoriçe Ki evet Koryoludur. 1315 yılında doğmuştur. İki tane abisi vardır. (bkz: Bir tanesi Faith dizisinde kötü adam olan Gi Cheol ) Kendisi 35 yıl cariye hayatı sürmüştür. 1340 yılında Tanasili öldüğünde imparator onu imparatoriçe yapmaya çalışmış fakat başarısız olmuştur. İmparatoiçe Bayan’dan sonra 2. imparatoriçe konumuna geçmiştir. 1353’de oğlu Ayu (15 yaşındayken) veliaht prens olarak tayin edilmiştir. 1370 yılında oğlu tahta geçtiğinde kaybolmuş ya da kaçmış ya da ölmüş velhasıl ne olduğu bilinmemektedir. Harem ağası Park tarihte adı geçen en büyük destekçisidir. Diziyle pek farklılık yok şu doğum ölüm vs olaylarında en azından.

İmparator Togon Temür 1320 yılında doğmuştur. Kendisi bir budist öğrencisidir hatta budistlerin en başı olan adamdan ders almıştır.

13 yaşındayken yani 1333 yılında tahta geçmiş 1338 yılında baba olmuştur. Bu oğlu tabii ki Ayu. Annesi Karluk kabilesinden bir kadındır. 1328 de tahta geçecekken El Temur küçük kardeşini tahta geçirmiş ve onu sürgüne yollamıştır. 1332’de yine bir tahta geçme olayı olmuş yine başarılı olamamıştır.

El Temur öldüğünde, 13 yaşında tahta geçmiş, yaşı küçük olduğundan devlet işleriyle pek alakadar olamamıştır. Devlet işleri Bayan tarafından yönetilmiştir. Yaşını alınca süre gelen Bayan’ın despot yönetimi ve siyasetinden memnun olmadığı için onu 1340 yılında görevden almış yerine Tal Tal’i getirmiştir.

1340 yılından 1348 yılına kadar devlette kıtlık ve isyan baş göstermiştir. 1353 de Kızıl sarık isyanı çıkmış kendisi o sıra siyasete ilgisini kaybettiği için devlet işlerini Ki’ye ve oğlu Ayu’ya bırakmıştır. Ayu, Bolad Temurla girdiği mücadeleyi kazanmıştır fakat kızıl sarık isyanı ilerlediği için 1368 de Kuzeye gitmişlerdir. Ve Togon burada 1370 yılında ölmüştür.

Kendisi epey tanınan ve bilinen bir hükümdar olmuş, gerek papadan gerek birçok yabancı ülkeden hediyeler almıştır. Yuan’ın bilinen son hükümdarıdır. Oğlu ölümünden sonra Kuzey Yuan’ı kurmuştur.

Gördüğünüz gibi ne Ki de ne de Togon’da çok bir değişiklik yok. Zaman mekan kavramı bu dizide değişikti tabi. Bolad daha isyan etmeden Tal Tal tarafından öldürüldü hehe Halbuki orada bir mücadele vardı ve ünlü bir kumandan vardı Ayu onunla Kuzey Yuan’ı kuruyordu.

Neyse yazacaklarım bu kadar… Epey yazdım ayol. 🙂
Bu dizide bizi yalnız bırakmayan, desteğini esirgemeyen herkese teşekkür ediyorum.

İnşallah yeni bir dizide tekrar buluşuruz. 🙂

2 thoughts on “…Empress Ki…

  1. “Bildiğin kötü kız yapılmaya çalışılmış bir İmparatoriçe Ki. ( Mavi boncuğu kime verdiği şüpheli. Dokman’dan bile şüpheleniyorum o derece)”
    Buna kesinlikle katılıyorum.. Kime karşı ne hissettiği belirsiz, öyle ortada saçma sapan bir karakterdi. Buna bağlı olarak dizide Tanyang diye bir çift göremedim ben, çok beğensen de :p Çünkü Ki’nin ne istediği hiç belli olmadı 🙂

    Bir de Wang Yoo’ma laf gelmiş yine bir kadın için ülkesinden vazgeçti tarzı, sanki Togon farklı bir şey mi yaptı? Soyunu, ülkesini hiçe saydı Ki yere yat oğlum dese yatıp kuyruğunu sallardı.. Hatta arada bir erkekliğini ispatlamaya çalıştı onu bile beceremedi. Böyle iradesiz, saçma bir şey yapmışlar adamı. Ha oyunculuğu çok iyiydi o başka..Bir de bu yorumlarım sadece diziye özel, tarihle değil 🙂

  2. Tarihi bilmediğim halde ben illet oldum. Kral o kadar abartılıyor ki. Şuan 18. Bölümü bitirdim ve deliriyorum. Yuan’da imparator hariç herkesin sözü geçiyor. Koryo kralının bile. Koryo kralı çok abartılmış ve ben bu yüzden çıldırdım. Umarım kızımız imparatorumuza hemen kapılır çünkü bu kadar siniri daha fazla kaldırabileceğimi sanmıyorum.
    Yani şuna da değinmeden geçemeyeceğim. Türklerle olan savaşımsı şey çok abartılmadı mı? 100 adamla falan kazanılmış bir zafer belki de ondan da az. Binlerce kişiden bahsediyoruz sanki. Ve ne? Koryo kralı hep en iyisini bilir ve en zeki, en yakışıklı, en karizmatik, en güçlü o mudur? İmparatorumun bir gülüşü hepsini yıkmaya yeter de artar bile. Kendi kendine kılıç savuşturmaları zaten beni ayrı delirtti. Ve konuşma stili, her an nefessizlikten ölecek gibi konuşuyor. Ikına ıkına konuşuyor Allah affetsin. Seçilen kişi yakışıklı veya çekici değil, belki de bu yüzden sevemiyoruz. Herneyse. Söyleyeceklerim bu kadar. 🙂

Bir Cevap Yazın

